Home II Artikelen II Krijgt Den Haag Centraal een hoogwaardige entree aan het Malieveld?

Krijgt Den Haag Centraal een hoogwaardige entree aan het Malieveld?

Fietsen op stationsplein Den Haag Centraal

De routes voor fietsers en toeristen rondom station Den Haag Centraal zijn verre van logisch. Tegelijk met de nieuwbouw op het stationsplein zou de verkeerssituatie sterk verbeterd moeten worden. Artikel voor HAACS.

De hal van Den Haag Centraal is helemaal vernieuwd. Het lichte station van Benthem Crouwel Architects werd 1 februari 2016 feestelijk geopend. De (voormalige) voorkant van het station met het Koningin Julianaplein (KJ-plein) en kantoorgebouw Stichthage op het station zijn echter nog niet getransformeerd. Het plein ziet er nog onaantrekkelijk uit. Toch is deze kant van het station het meest prominent zichtbaar in de stad. Het vernieuwde plein met een groot gebouw erop moet de verbinding met de stad verbeteren en fungeren als plein waar je prettig kunt verblijven. Het OV knooppunt heeft de potentie een van de visitekaartjes van Den Haag te worden. Maar stelt de stad wel voldoende kwaliteitseisen aan de drie marktpartijen in de selectie voor nieuwbouw op deze in gewikkelde locatie?

Station Den Haag Centraal is al meerdere keren getransformeerd. Den Haag Rijnspoor werd in 1870 geopend. De hoofdingang van het station lag toen aan de Rijnstraat, gericht op het centrum van de stad. In 1970 wilde men in eerste instantie een nieuw Den Haag Centraal bouwen ter plaatse van Station Hollands Spoor. Het gemeentebestuur vond toen dat HS te ver van het centrum en de overheidsgebouwen lag. Den Haag Centraal werd daarom naast het station aan de Rijnstraat gebouwd, dat vervolgens werd afgebroken. Omdat de sporen definitief niet werden doorgetrokken naar Scheveningen werd het een kopstation. De hoofdingang werd verplaatst van de Rijnstraat naar de Bezuidenhoutseweg, met Stichthage als blikvanger aan het Malieveld. Het KJ-plein werd parkeer- en taxistandplaats. Lees meer….